Glaucoomweek - Internationale glaucoomweek | 11 t/m 17 maart 2024 - Augenärzte Gerl & Kollegen

Internationale glaucoomweek | 11 t/m 17 maart 2024

Tijdens de Internationale Glaucoomweek hebben wij dagelijks geinformeerd over de oogaandoening glaucoom. Glaucoom, ook wel bekend als de „stille dief van het gezichtsvermogen“, kan ernstige gevolgen hebben als het niet op tijd wordt herkend en behandeld.

Ons doel is – los van deze jaarlijkse campagne – om mensen attent en alert te maken richting preventie, ziektebeelden en behandelingen.

Heeft u vragen hierover? Neem gerust contact met ons op!

Onderstaand één samenvatting:

Hoofdonderwerpen:

● Preventie voor urgentie
● Glaucoom – de éen is het ander niet
● Open kamerhoekglaucoom
● Acuut glaucoom – een cruciaal moment!
● Behandelingen (oogdruppel, laser, MIGS of operatie)
● Visusstoornissen

Preventie voor urgentie bij glaucoom

Glaucoom is een van de meest voorkomende chronische oogaandoeningen. Deze aandoening begint meestal sluipend en kan onherstelbare schade veroorzaken. Wordt het niet op tijd opgemerkt, kan de oogzenuw beschadigd raken en leiden tot uitval in het gezichtsveld. Tot de risicogroepen behoren:

● personen met erfelijke aanleg (ouders, grootouders, broers of zussen)
● personen met hoge verziendheid (verhoogd risico op nauwe kamerhoekglaucoom)
● personen met hoge bijziendheid (meer kans op openkamerhoekglaucoom)
● personen met slaapapneu (verhoogd risico op glaucoom)
● personen, die aan bepaalde vormen van migraine lijden

Ons advies: Laat vanaf je 40ste regelmatig je oogdruk meten en maak een afspraak bij de oogarts wanneer de oogdruk te hoog is. Ga voor preventie en niet voor urgentie!

Glaucoom – de één is het ander niet!

Glaucoom is één verzamelnaam voor een groep oogaandoeningen die de oogzenuw kunnen aantasten. Zo zijn er verschillende soorten:

● open kamerhoekglaucoom
● nauwe kamerhoekglaucoom
● aangeboren glaucoom
● acuut glaucoom
● normale oogdrukglaucoom

Voor het stellen van een nauwkeurige diagnose zijn een aantal oogonderzoeken, zoals bijv. metingen van de intraoculaire oogdruk, beeldvormende diagnostiek en gezichtsveldonderzoek noodzakelijk. De behandeling kan – afhankelijk van het soort en het stadium van deze oogziekte – van conservatieve (niet-operatieve) tot chirurgische behandelingen varieëren.

Waarom is vroegtijdige diagnose zo belangrijk?

Bij een tijdige diagnose kan de progressie van de ziekte vertraagd of zelfs gestopt worden. Het verraderlijke van glaucoom is, dat patiënten in het begin meestal geen klachten ervaren.

Open kamerhoekglaucoom

Het „open kamerhoekglaucoom“ is de meest voorkomende vorm van glaucoom, een chronische en ernstige oogziekte. Hieronder zijn enkele punten die je erover moet weten:

● Een open kamerhoekglaucoom ontstaat wanneer de intraoculaire druk geleidelijk stijgt en hierbij op de lange termijn de oogzenuw beschadigd raakt. In het begin ervaren de meeste mensen geen klachten en dit maakt het juist gevaarlijk. Regelmatige oogdrukcontrole is daarom van essentieel belang.

● Mensen met erfelijke aanleg (glaucoom bij ouders, grootouders, broers of zussen), diabetes of mensen met etnische achtergrond lopen een verhoogd risico op glaucoom. Ook de voortschrijdende leeftijd speelt een rol. Ben je ouder dan 40 jaar, dan raden wij regelmatige oogdrukcontroles aan.

● Vroegtijdige diagnose en behandeling zijn cruciaal, om verlies van het gezichtsvermogen te voorkomen. De behandeling kan variëren van oogdruppels tot aan chirurgische behandelingen. De oogarts zal je hierover adviseren.

Conclusie: Ga niet mee in het sluipend karakter van deze oogaandoening, wees alert en ga voor controle.

Acuut glaucoom – Een cruciaal moment!

Het acute glaucoom is één zeer ernstige vorm van glaucoom en één oogheelkundig spoedgeval. Deze moet onmiddelijk worden behandeld. In tegenstelling tot andere soorten van glaucoom, die zich kenmerken door een sluipend patroon, ontstaat een acuut glaucoom plotseling en kan binnen enkele uren leiden tot ernstige en blijvende schade aan het gezichtsvermogen.

Wat is een acuut glaucoom?

Een acuut glaucoom ontstaat, als de afvoer van het kamerwater in hoge mate wordt belemmerd of door een plotselinge blokkade volledig wordt afgesloten. Hierdoor stijgt de oogdruk in korte tijd (vaak binnen enkele uren) tot zeer hoge waarden. Zonder een snelle behandeling kan dit leiden tot een ernstige beschadiging van de oogzenuw en het verlies van het gezichtsvermogen.

Wat zijn de symptomen?

● sterk verminderd welbevinden
● hevige oog- en hoofdpijn
● koude zweet
● hartkloppingen
● plotselinge verslechtering van het gezichtsvermogen of wazig zien
● rode ogen
● misselijkheid en overgeven
● het zien van regenboogkleuren of halo’s (lichtkringen) rond lichtbronnen
● extreem harde oogbol

Wat moet je doen?

Bij verdenking op een acute glaucoomaanval moet je onmiddellijk medische hulp zoeken. Een oogdruk verlagende behandeling kan bestaan uit het toedienen van medicijnen of door operatieve behandelingen.

Behandelingen bij glaucoom
Oogdruppels, laser, MIGS of operatie?

Bij één te hoge oogdruk doet de oogarts oogheelkundig onderzoek naar glaucoom. Nadat het diagnostisch onderzoek is afgerond en de oogarts een diagnose heeft gesteld, wordt met een behandeling gestart.

Voor glaucoom zijn er verschillende behandelmogelijkheden:

● Oogdruppeltherapie
● Lasertherapieën
● MIGS (micro-invasieve glaucoomchirurgie)
● Chirurgische behandelingen

De juiste behandelmethode wordt individueel toegepast. De gemeten oogdruk speelt een doorslaggevende rol, om de progressie van deze oogziekte af te remmen of te stoppen. Hoe hoog de intraoculaire druk mag zijn, verschilt per patiënt. De behandelende oogarts bespreekt samen met u de hoogte van de streefwaarde wat betreft de oogdruk. De behandelingsvorm is gebaseerd op deze individueel toegepaste waarde.

Visusstoornissen bij glaucoom

Een gevolg van onbehandeld glaucoom is het verlies van het gezichtsvermogen, veroorzaakt door de progressieve beschadiging van de oogzenuw. Het geleidelijke zichtverlies kan onopgemerkt blijven tot de ziekte in één vergevorderd stadium is. De reden hiervoor is de sluipende ontwikkeling, die typerend voor deze oogziekte is.

In het beginstadium van glaucoom zijn er vaak geen symptomen. De gezichtsvelduitval begint meestal aan de buitenrand (periferie). Veel mensen merken deze beginnenden veranderingen niet, omdat het centrale gezichtsvermogen onaangetast blijft en het andere oog de tekorten in het gezichtsveld kan compenseren. Hierdoor kunnen de hersenen deze verandering nog prima verwerken.

Zonder behandeling worden de defecten in het gezichtsveld steeds groter, waardoor het perifere zicht ook steeds meer belemmerd wordt, terwijl het zicht in het midden nog scherp blijft (kokerzien). Belemmeringen in het perifere zien brengen risico’s met zich mee, denken wij hierbij aan een verhoogd struikel- of ongevalrisico of zien in het donker. Objecten en obstakels aan de rand van het gezichtsveld worden niet meer waargenomen.

In een verder gevorderd stadium kan ook het centrale gezichtsvermogen aangetast worden, waardoor lezen, herkennen van gezichten en andere activiteiten, waarvoor scherp zicht nodig is, veel moeilijker worden. In het eindstadium zal onbehandeld glaucoom tot blindheid leiden.

De progressie van glaucoom hangt grotendeels af van individuele factoren en de effectiviteit van de behandeling. Een vroegtijdige diagnose en behandeling zijn cruciaal om het verlies van het gezichtsvermogen te vertragen of zelfs te stoppen.

Heeft u vragen of wilt u meer weten over glaucoom? Neem gerust contact met ons op.